Eläinlääketieteen opintoihin hakeminen

jouluk. 19, 2022

Eläinlääketieteen opintoihin tähtäävä lukiolainen valitsee opintoihinsa usein mahdollisimman paljon luonnontieteitä ja matematiikkaa. Muitakaan aineita ei pidä vähätellä, sillä niiden arvosanoilla haetaan todistusvalinnassa ja opiskellessa saatuja tietoja ja taitoja tarvitaan korkeakouluopinnoissa.

Ylioppilaskokeessa kannattaa kirjoittaa kuusi ainetta, jotta saa kaikki jaossa olevat pisteet todistusvalintaa varten. Aineiden arvosanat eivät ole pisteytyksissä tasavertaisia. Pisteytystaulukot löytyvät www.laaketieteelliset.fi sivuilta.

Todistusvalinnassa huomioidaan ja pisteytetään kuusi ylioppilastutkinnon arvosanaa:

1) äidinkieli

2) matematiikka (pitkä tai lyhyt)

3) biologia

4) kemia

5-6) kaksi hakijalle parhaat pisteet tuottavaa ainetta seuraavista

• fysiikka
  • enintään yksi ainereaali
  • enintään yksi kieli.

Osa opiskelijoista valitaan suoraan ylioppilastodistuksen perusteella, loput valitaan pääsykokeen perusteella.

Kaikille lääketieteen aloille on yksi yhteinen valintakoe, joita järjestetään eri puolilla Suomea. Lääketieteen alan valintakoe perustuu lukion opetussuunnitelman perusteiden mukaisiin biologian, fysiikan ja kemian pakollisiin kursseihin ja valtakunnallisiin syventäviin kursseihin.

Voit perehtyä eläinlääketieteellisen tiedekunnan pääsyvaatimuksiin tarkemmin täällä: www.laaketieteelliset.fi Eläinlääketiedettä voi opiskella myös ulkomailla. Suomalaisia opiskelijoita on paljon esimerkiksi Tarton yliopistossa.