Ensimmäinen syksy takana uudessa koulussa eläinlääketieteellisella linjalla

jouluk. 17, 2023

Parikkalan uusi koulurakennus on palvellut Kirjolanmäellä ensimmäisen syksynsä niin lukiolaisia kuin peruskoululaisia. Samalla myös ensimmäinen syksy eläinlääketieteellisellä linjalla opiskelua on lukiolaisillamme takana.

Opiskelu on ollut samanlaista kuin tavallisessakin lukiossa, mutta keväällä on luvassa eläinten käyttäytymisen opiskelua sekä anatomiaa ja anatomista piirtämistä. Näitä eläinlääketieteellisiä opintoja uudet lukiolaisemme ovatkin kaivanneet, mutta ensin on opiskeltu perusasioita eri oppiaineista. Yhteensä erilaisia eläinlääketieteelliseen koulutukseen valmentavia opintojaksoja on luvassa lukioaikana 17 opintopisteen verran. Toki heti ensimmäisenä syksynä eläinteemaa on upotettu eri oppiaineiden pakollisiin opintojaksoihin: esimerkiksi äidinkielen ensimmäisen kirjoitustaidon kokeen pystyi kirjoittamaan halutessaan vaikkapa lemmikkieläinten pitämisestä tai eläinten jalostamisesta.

Ykkösemme kommentoivat lukiotamme näin:

”Olen saanut paljon uusia kavereita.”

”On uusi hieno koulu. Huono asia on, että on huono netti.”

”Ilmanvaihto ei toimi.”

”Koulussa on ollut hyvää opetusta hyviltä opettajilta.”

”Nuoriso-ohjaajat järjestävät reissuja ja juhlia, joissa yleensä esiintyy jotain artisteja.”

”Sain kivan asunnon läheltä koulua.”

”Mukavia ihmisiä.”

”Osa opettajista on tosi kannustavia.”

”Hyvää ruokaa.”

”Koulun lattiat kuluttavat sukkia.”

”Läppärit ovat ihan hyvät.”

”Olen saanut ystäviä.”

”Ei ole koeviikkoja. Joidenkin mielestä hyvä, joidenkin mielestä huono asia.”

”Eläinlääketieteeseen liittyviä juttuja ei vielä ekana vuonna ole paljoa. Mutta toivotaan jatkossa.”

”On ollut kivaa, kavereita on saanut helposti.”

”Paljon ryhmätöitä.”

”Kiva kouluympäristö.”

”Koulun henkilökunta yllätti positiivisesti.”

”Yökoulu ja muut koko lukion yhteiset tapahtumat ovat olleet mukavia.”

”Hyvä OPKH (opiskelijakunnan huone).”

”Koulussa on hyvä yhteishenki.”